Här beskrivs de parametrar som man kan ge till VisualCubeMoves. FärgerFärgerna som användes för att beskriva kubens utseende skrivs med hjälp utav en bokstav eller siffra. Följande färger finns att tillgå:  Det spelar ingen roll om man skriver stora eller små bokstäver. Vissa föredrar att skriva sidornas färger med omväxlande stora och små bokstäver för att lättare skilja sidorna ifrån varandra. Exempelvis så här: GGGGGGGGGbbbbbbbbbYYYYYYYYYwwwwwwwwwOOOOOOOOOrrrrrrrrr Det finns flera parametrar för att beskriva kubens färger (facelets, stickers och colorscheme), men endast en skall användas åt gången. Ta den som passar dig och situationen bäst. "Siffer-färgerna" kan förändras med parametern colors. (kompatibel med färger ifrån både AnimCube och ImageCube)
Parameter: faceletsDenna är likadan som stickers-parametern, men med färgerna i samma ordning som för Josef Jelineks fina AnimCube-java-skript. Om någon vill visualisera en dragserie som redan animerats med hjälp utav AnimCube så går det alldeles utmärkt. Kopiera bara över värdena ifrån AnimCubes parametrar. De lappar som inte beskrivs antas vara GRÅ (x).  Ovanstående bild har följande parameter: facelets=GGGGGGGGGBBBBBBBBBYYYYYYYYYWWWWWWWWWOOOOOOOOORRRRRRRRR (kompatibel med AnimCube)
Parameter: stickersDenna är likadan som facelets-parametern, men med färgerna i samma ordning som för Lars Vandenberghs gamla ImageCube-PHP-skript. Om någon vill övergå ifrån ImageCube till att istället använda VisualCubeMoves så går det alldeles utmärkt. Samma parametrar går att använda. Värt att notera är att ImageCube endast använder färglapparna 1-27 (se röd markering). Jag har utökat stickers-parametern så att den täcker upp hela kuben för den som vill utöka sina gamla stickers-strängar för att kunna visa mer avancerade saker. De lappar som inte beskrivs antas vara GRÅ (x).  Ovanstående bild har följande parameter: stickers=GGGGGGGGGYYYYYYYYYRRRRRRRRROOOOOOOOOWWWWWWWWWBBBBBBBBB (kompatibel med ImageCube)
Parameter: colorschemeHär anges färgerna för en hel sida i taget. Färgordningen är Ovan,Under,Fram,Bak,Vänster och Höger. De sidor som inte beskrivs antas vara GRÅ (x).  Ovanstående bild har följande parameter: colorscheme=GBYWOR (kompatibel med AnimCube)
Parameter: colorsMed denna parametern kan man förändra "Siffer-färgerna". Ersättningsfärgerna skrivs i siffergrupper om 3 RGB-värden á 2 hexadecimala tal vardera. Det blir alltså sex siffror per färg. Siffrorna skrivs som en lång sträng där man börjar med färgen 0 och sedan går uppåt. De färger som inte beskrivs behåller sin ursprungsfärg. En klarröd färg skulle beskrivas med de sex hexadecimala siffrorna FF0000. AnimCubes ursprungsfärger (ff8040ff000000ff000000ff999999aaaa44bb7744994444994444004477) är snarlika, men då de lider utav färgstick åt olika håll så används istället följande färger som ursprungsfärger: 
Ovanstående bild (ursprungsfärgerna) har följande parameter: colors=FF8040FF000000FF000000FFD4D4D4D9D900D9521B9C0000006C00162D91 (kompatibel med AnimCube)
Parameter: initmoveEtt enklare sätt att ange kubens startläge (färger) är att ange hur den skall blandas innan den faktiska dragserien visualiseras. Dragserien som anges här körs innan kubbilderna tillverkas. Om man endast anger siffran 1 eller tecknet # (blir %23 i en URL) så sätts denna parametern till samma värde som angivits för parametern move.  Ovanstående bild har följande parameter: : initmove=E2M2S2 (kompatibel med AnimCube) Parameter: initrevmoveFungerar precis som initmove, men dragserien som anges körs baklänges. Om man endast anger siffran 1 eller tecknet # (blir %23 i en URL) så sätts denna parametern till samma värde som angivits för parametern move. Om man använder initrevmove=1 så kommer alltså eventuellt satta färger att vara slutfärgerna efter dragserien.  Ovanstående bild har följande parametrar: : result=1 & move=FU & initrevmove=1 (kompatibel med AnimCube) Parameter: initrevmoveFungerar precis som initmove, men dragserien som anges körs baklänges. Om man endast anger siffran 1 eller tecknet # (blir %23 i en URL) så sätts denna parametern till samma värde som angivits för parametern move. Om man använder initrevmove=1 så kommer alltså eventuellt satta färger att vara slutfärgerna efter dragserien.  Ovanstående bild har följande parametrar: : result=1 & move=FU & initrevmove=1 (kompatibel med AnimCube) Parameter: maxwidthOm en dragserie är väldigt lång så kan den resulterande bilden bli besvärande bred. Med denna parametern kan man ange vilken bredd som inte får överstigas. Bildsekvensen delas upp i rader för att kunna skrivas ut. Här är ett exampel på en lång sekvens som automatiskt delats upp i tre rader.  Ovanstående bild har följande parametrar: : move=B L' D2 L D F' D2 F D' B' F' R U2 R' U' B U2 B' U F & result=1 & width=75 & maxwidth=600
Parameter: notextOm denna parametern är satt till 1 så kommer ingen dragnotationstext att skrivas ut i bilden.  Ovanstående bild har följande parametrar: : move=FU & result=1 & notext=1
Parameter: onlyendOm denna parametern är satt till 1 så kommer enbart en bild på slutresultatet att skrivas ut. Sätter automatiskt notext=1 .  Ovanstående bild har följande parametrar: : move=FU & onlyend=1
Parameter: onlystartOm denna parametern är satt till 1 så kommer enbart en bild på startläget att skrivas ut. Sätter automatiskt notext=1 .  Ovanstående bild har följande parametrar: : move=FU & onlystart=1
Parameter: reverseOm denna parametern är satt till 1 så används dragserien som angivits med move parametern baklänges.  Ovanstående bild har följande parametrar: : move=F'UR & reverse=1 (kompatibel med AnimCube) Parameter: resultOm denna parametern är satt till 1 så läggs det till en bild som visar slutresultatet. Resultatbilden förses med tecknet: =  Ovanstående bild har följande parametrar: : move=RsFs'Rs'Fs & result=1 (kompatibel med AnimCube) Parameter: sizeAnger storleken på delbilderna i pixlar. (denna parameter kan även skrivas som: width)  Ovanstående bild har följande parameter: : size=100 (kompatibel med ImageCube) Parameter: widthExakt samma som parametern size. (kompatibel med AnimCube) |