Original URL: http://www.slarti.se/rubik.php

Om du tycker att färgerna i illustrationerna krånglar till det så finns det en grå variant utav denna sidan.
Bitarna som kommer att påverkas har gjorts lite mörkare i färgen för att sticka ut lite granna. Ointressanta delar är ljusgrå. Sista kuben i varje illustration visar resultatet.

Jag vill börja med att rekommendera Svenska Kubföreningen om du vill läsa mer om kuben eller söker efter en annan typ av lösning. En annan sak värd att nämna är att den nuvarande kuben ifrån Rubik har pinsamt dåliga klisterlappar men en bra stomme. Börja med att beställa nya ordentliga klisterlappar ifrån CubeSmith (rekommendation: Tre uppsättningar Rubik's 3x3x3 Replacement Sticker Set och en Scrape-Rite plastic razor blade).

Jag höll på med kuben för 25 år sedan och har inte rört någon sedan dess. Tyvärr hade jag glömt utav hur jag löste den och det kändes lite tråkigt. Jag var ganska snabb DÅ och låg mellan 20-40 sekunder.
Hursomhelst, jag hittade till slut en lösning på nätet (Beginner Solution to the Rubik's Cube) som kändes snarlik det som jag hade använt förra gången. Lösningen liknar Svenska Kubföreningens lager-för-lager-lösning, men denna tycker jag passar mig bättre. Jag har (så klart) vänt och förändrat dragserierna något så det blir mera som jag minns det. De inbitna kub-nissarna använder en speciell notation för att kunna skriva ner en dragserie. Vid varje kub i illustrationerna står notationen för det specifika draget...

( Jag har förresten alltid börjat med den gröna sidan, för det är min älsklingsfärg ;)

Första lagret

Första lagret lägger man på egen hand. Klarar man inte det, så klarar man förmodligen inte heller att läsa en instruktion! Det lättaste är att börja med kantbitarna och sedan hörnbitarna.

Mellanlagret

Håll kuben med den färdiga sidan uppåt (lite bakvänt kanske, men det är så som jag alltid gjort det). Vrid det undre lagret så att den bit som skall upp till mellanlagret hamnar under en mittbit med samma färg.

Upp till vänster

rubik_image.php?width=99&result=1&facelets=ggggggggglll6llllly.lyy5yllwllwwlwllooo.ollllrllrrlrll&flip=b&move=d l d' l' d' f' d f
Visa ovanstående drag mer i detalj

Upp till höger

rubik_image.php?width=99&result=1&facelets=ggggggggglll7lllllyllyy5y.lwllwwlwllooolollllr.lrrlrll&flip=v&move=d' r' d r d f d' f'
Visa ovanstående drag mer i detalj

Sista lagret

Vänd kuben så att det sista lagret kommer överst. Att lösa detta lagret görs i fyra steg.

1. Rättvänd kantbitarna (fixa korset)

Först vänder man alla kantbitarna så att de är vridna rätt. Man skall INTE bry sig om VAR de sitter! Om alla är felvridna så kör man en av dragserierna i blindo och sedan känner man igen sig.
Max två körningar behövs!

Vinkeln (till vänster och bortåt)

rubik_image.php?width=99&result=1&facelets=l7lbb5lblllllllllllll9llllllllollllllwllllllllll9lllll&move=f u r u' r' f'
Visa ovanstående drag mer i detalj

Linjen (sida till sida)

rubik_image.php?width=99&result=1&facelets=l7lbbbl5lllllllllllll9llllllll9llllllwllllllllllolllll&move=f r u r' u' f'
Visa ovanstående drag mer i detalj

2. Placera hörnbitarna

Nu skall hörnbitarna sättas på rätt PLATS. Hur de är vridna bryr vi oss inte om ännu! Inte heller skall vi bry oss om hur kantbitarna är placerade! Vrid det övre lagret så att du får så många som möjligt rätt. DOCK... om du får två som sitter rätt men sitter diagonalt emot varandra så skall du vrida så att alla sitter fel! Det gör det faktiskt lättare! ;-)
Max två byten behövs!

Byt plats på de två högra hörnen

rubik_image.php?width=99&result=1&facelets=ll9lblll7lllllllllllllwl7ll4lllylllllllllllll5lllrl9ll&move=l u' r' u l' u' r u2
Visa ovanstående drag mer i detalj

3. Rättvänd hörnbitarna

Nu när hörnbitarna sitter på rätt plats så är det dags att VRIDA DEM rätt. Hur galet de än sitter så går det alltid att lösa med MAX TVÅ utav följande dragserier. Dragserierna roterar 3 utav de fyra hörnen. Det stillastående hörnet skall man ha närmast sig till vänster.

Medsols (korrekta... närmast till vänster)

rubik_image.php?width=99&result=1&facelets=bl6lbl7l4gggggggggyyywyy9yy6wwlww9wwrl4rrrrrr5ooloo9oo&move=r u r' u r u2 r' u2
Visa ovanstående drag mer i detalj

MOTsols (korrekta... närmast till vänster)

rubik_image.php?width=99&result=1&facelets=bl5lbl4l6gggggggggyyylyy6yy9wwlww7wwrl9rrrrrr9oowoo4oo&move=u2' r u2' r' u' r u' r'
Visa ovanstående drag mer i detalj

4. Placera kantbitarna (till höger)

Avslutningsvis skall kantbitarna sättas på rätt plats. Här flyttar man runt TRE utav de fyra kantbitarna. Den stillastående håller man på vänster sida. I enstaka fall sitter alla fel och då kör man först en utav de följande dragserierna utan hänsyn till hur de sitter fel. Därefter stämmer ett utav fallen nedanför.
Max två körningar behövs!

Medsols

rubik_image.php?width=99&result=1&facelets=b9bbb9b9bgggggggggrrr6rrrrrooo5ooooowwwwwwwwwyyy7yyyyy&move=r2 u s' u2 s u r2
Visa ovanstående drag mer i detalj

MOTsols

rubik_image.php?width=99&result=1&facelets=b9bbb9b9bgggggggggrrr5rrrrrooo7ooooowwwwwwwwwyyy6yyyyy&move=r2' u' s' u2' s u' r2'
Visa ovanstående drag mer i detalj